loading...
زیبایی و سلامتی
نگار ریحانی بازدید : 57 یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

بازاریابی پزشکی به معنای مجموعه‌ای از اقدامات محسوس و نامحسوس است که ارتباط یک مجموعه پزشکی را با مشتریان بیشتر می‌کند، تجربه بیماران را مدیریت می‌کند و با پیام‌های خود روی آنها اثر می‌گذارد. در ادامه به تعاریف دقیق‌تر بازاریابی پزشکی می پردازیم:

 

مطالب مرتبط: جذب بیمار بیشتر برای کلینیک های زیبایی  Attract more patients for beauty clinics

 

بازاریابی پزشکی:

  • بازاریابی پزشکی به معنای رابطه‌ای است که با مشتریان خدمات پزشکی-درمانی برقرار می‌کنید. در بازاریابی پزشکی موضوع فرهنگ است. فرهنگی که در تمام بدنه یک مجموعه درمانی و پزشکی برقرار است و هر یک از پرسنل و اعضای به معنای واقعی کلمه، آن را درک کرده و در شغل خود رعایت می کنند.
  • بازاریابی پزشکی فقط جلب توجه بیماران نیست بلکه در بازاریابی پزشکی باید با پیام بیمار را که به دنبال یک خدمت پزشکی خاص است به سمت خود جلب کرد.
  • بازاریابی یعنی شناسایی و شناساندن و ایجاد رضایت طرفین. چیزی که از آن به عنوان ارتباط یاد می شود. ارتباط چیزی که در ارائه خدمات پزشکی بسیار مهم است.
  • بازاریابی پزشکی یعنی پی بردن به اینکه بیماران از شما چه می خواهند.

حالا با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به شما خواهیم گفت که تکنیک های بازاریابی پزشکی در سال ۲۰۲۰ به چه سمتی حرکت می کنند و از چه ابزارهایی باید استفاده شود.

 

مطالب مرتبط: چگونه بیماران خود را افزایش دهیم  How to increase our patients

 

5 نکته بازاریابی حوزه پزشکی در سال 2020

نکته اول: تبدیل شدن پزشکان به زیر مجموعه کلینیک ها و بیمارستان ها

کلینیک ها و بیمارستان تخصصی شروع به جذب پزشکان و متخصصان می کنند. آنها سیستم های یکپارچه ای ایجاد کرده، لذا بهتر می توانستند بین پزشکان، بیمارستان و سایر بخش های ارائه دهنده خدمات بهداشتی و سلامتی هماهنگی ایجاد نمایند. با انجام این روند، پزشکان به کارمندان سیستم تبدیل می شوند.

وقتی پزشکان یک مجموعه درمانی به کارمندان آن مجموعه تبدیل می شوند، توانایی خود را به عنوان فردی که تصمیم نهایی را در مورد مسائل مربوط، در یک مجموعه درمانی اخذ  می کند، از دست می دهند. در مقابل آنها به نوعی بخشی از مرکز درمانی محسوب خواهند شد که این امر می تواند تعداد بیماران بیشتری را به سمت خدمات آنها سوق دهد. 

 

مطالب مرتبط: تکنیک های درامد بیشتر برای دندان پزشکان   More income techniques for dentists

 

نکته دوم: بیماران خود تبدیل به محققان جستجوگر شده اند.

بیماران دیگر تمایلی به پذیرش کورکورانه  ی سخنان پزشکان ندارند. آنها پیش از اینکه توسط پزشک ویزیت شوند، تحقیقات کافی درباره بیماری یا مشکل خود انجام می دهند. مجدد پس از ویزیت شدن توسط پزشک، در مورد شرایط خود و روش های درمانی بررسی های لازم را انجام می دهند. 
بیماران امروزی به درمان خود به عنوان نوعی همکاری بین خود و پزشک نگاه می کنند. آنها خود را نسبت به سلامتی و تصمیمات شان که بر نتیجه درمان موثر می باشد مسئول می دانند. امروزه، پزشکان با بیماران خود تنها در مورد درمان، بیمارستان و داروها و غیره صحبت نمی کنند.

 

مطالب مرتبط: جذب بیماران بیشتر برای فیزیوتراپ ها  Attract more patients for physiotherapy

 

تکنیک سوم: هدف قرار گرفتن مصرف کنندگان و پرداخت کنندگان حوزه های خدمات درمانی توسط بازاریابان

مخاطبان زیادی در مسیر فعالیت بازاریابان حوزه خدمات درمانی قرار دارند، بازیگران اصلی حوزه خدمات درمانی، مصرف کنندگان (بیماران) و ارائه دهندگان خدمات درمانی و پرداخت کننده های آن می باشند. آنها بسته به نوع محصولات و خدمات، مخاطبان اولیه خواهند بود.

مواردی مانند داروهای پزشکی، تجهیزات درمانی و مراکز تشخیص بیماری ها در گزارشات جمع آوری شده بازاریابان حوزه سلامت است. همینطور پزشکان همچنان در ردیف مهمترین گروه مورد توجه برای بازاریابان حوزه سلامت است.

بازاریابان حوزه خدمات درمانی به دنبال بیماران که در واقع مصرف کننده خدمات درمانی هستند نیز می باشمد. اما پزشکان همچنان در رده اصلی جامعه هدف بازاریابان حوزه خدمات درمانی می باشند.

به تدریج در حوزه بازاریابی خدمات درمانی قدرت تصمیم گیری پزشکان کاهش یافته و این قدرت به سمت مصرف کننده خدمات و بیماران سوق پیدا می کند. شیوه ی کار بازاریابان حوزه خدمات درمانی به این سمت خواهد رفت که علیرغم اینکه هنوز پزشکان را به عنوان پایه های اصلی برای پیاده سازی استراتژی های خود می دانند، بیشتر بر روی مصرف کنندگان و پرداخت کننده ها به عنوان گروه اصلی هدف متمرکز خواهند شد.

 

مطالب مرتبط: طراحی سایت برای پزشکان   Website design for doctors

 

نکته چهارم: سبقت بازاریابی دیجیتال از بازاریابی سنتی

چیزی که امروز شاهد آن هستیم، در ادامه ی تغییراتی است که در طی چند سال گذشته در حوزه بازاریابی انجام پذیرفته است. و اکنون بازاریابی دیجیتال بر بازاریابی سنتی پیشی گرفته است. این مساله در تمام حوزه های بازاریابی از جمله بازاریابی حوزه بازاریابی حوزه خدمات درمانی بروز کرده است.

برای مثال در زمینه استفاده از تکنیک های بازاریابی مصرف کننده خدمات درمانی، بیشترین بودجه صرف تهیه اپلیکیشن موبایل و تبلت، ساخت برنامه های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی بوده است. ارائه دهندگان خدمات بیمارستانی نیز در حوزه بازاریابی در حال تغییر مسیر به سمت تبلیغات اینترنتی می باشند.

 

مطالب مرتبط: تبلیغات کلینیک های زیبایی  Beauty Clinic Advertising

 

نکته پنجم: کلیدی بودن اینترنت در تصمیم گیری

بازاریابان حوزه سلامت به تلاش در تطبیق با تغییرات جدید که به سمت تعیین هزینه بر اساس خروجی درمانی، شفافیت در ارائه اطلاعات و قدرتمند کردن بیماران سوق پیدا کرده ادامه می دهند. در این میان شاهد افزایش بودجه های بازاریابی به میزانی بیشتر از قبل هستیم. بیشترین افزایش ها مربوط به حوزه تکنیک های بازاریابی اینترنتی می باشد.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

 

مطالب مرتبط: تکنیک های جذب بیماران بیشتر   More patient recruitment techniques

 

خدمات را با کیفیت عالی انجام دهید

همان طور که تبلیغ دهان به دهان می تواند تاثیر زیادی داشته باشد، نارضایتی بیماران هم می تواند باعث شود بیماران زیادی را از دست بدهید. به همین دلیل انجام دادن خدمات با کیفیت بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. نکته ی قابل ذکر اینجاست که بیماران ناراضی دیگر به مطب یا کلینیک شما مراجعه نمی کنند به همین دلیل شما نمی توانید نقاط ضعف خود را متوجه شوید تا آنها را برطرف کنید. به همین دلیل انجام دادن خدمات به بهترین شکل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

زمانی که شما کار خود را درست انجام دهید در صورتی که اشکالات کوچکی داشته باشید بیماران شما باز هم به کلینیک شما مراجعه می کنند و شما می توانید با پرسیدن نقطه نظرات آنها همان اشکالات کوچک را نیز رفع کنید.

 

مطالب مرتبط: تکنیک های درامد بیشتر برای پزشکان  More income techniques for doctors

 

در فضای مجازی فعال باشید

امروز فضای مجازی جایگاه ویژه ای در بین تمام قشرهای مختلف پیدا کرده است و افراد زیادی برای انجام کارهای روزمره خود مانند مراجعه به مطب یا کلینیک از این فضا استفاده می کنند.شما می توانید از این پلتفرم های رایگانی که سادگی در دسترس است برای جذب بیمار  اقدام کنید.

فضای مجازی به شما کمک می کند که با استفاده از عکس، فیلم، پادکست و … خودتان را به طور کامل به بیماران معرفی کنید و مزیت هایی که فکر می کنید نسبت به رقبا دارید را برای آنها به طور کامل شرح دهید. آشنایی کامل بیماران با فرآیند کار  امکانات و محیط کاری شما باعث اعتماد سازی می شود. و این اعتماد همان چیزی است که برای شما جذب بیمار به دنبال خواهد داشت.

وبسایت را فراموش نکنید

داشتن یک وبسایت باعث می شود که شما همیشه برای کاربرانتان در دسترس باشید زیرا بیماران تمایل دارند که برای برخی از امور به مطب یا کلینیک مراجعه نکنند به عنوان مثال برای دیدن سوابق خود، نتیجه آزمایشات و … وارد سایت شما شوند و مدارک لازم را پرینت کنند. وبسایت دقیقا یکی از مواردی است که می تواند کلینیک یا مطب شما را از سایر رقبا متمایز کند.

وبسایت خود را بهینه کنید

علاوه بر این که نیاز ات بیماران شما به وبسایت مراجعه کنند شما می توانید از طریق وبسایت بیماران جدید جذب کنید. برای این کار فقط کافی است وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. 

به گفته پیتر دراکر «هدف هر کسب‌وکار، جذب و حفظ مشتریان است». از کجا مطمئن می‌شوید که کلینیک شما به شکلی رضایت‌بخش به این هدف رسیده است؟ ساده است. با دیدن رضایت بیماران. معیار واقعی موفقیت مطب یا کلینیک این است که بیماران از تصمیم خود برای مراجعه به شما راضی بوده و انگیزه‌ای درونی برای مراجعه مجدد به شما داشته باشند.

بهترین مطب ها و بهترین پزشکان خود را غرق خدمت‌رسانی به بیماران می‌کنند. از نظر آن‌ها بیمار مهم‌ترین شخص است. همه هدفشان راضی کردن بیماران و جذب بیمار به بهترین شکل است.

 

 

مطالب مرتبط: جذب بیماران بیشتر برای دندان پزشکان   Attract more patients for dentists

 



سام والتون: «ما فقط یک رئیس داریم و آن مشتری است. او می‌تواند با تصمیم برای خرج کردن پولش در جایی دیگر، ما را به‌ راحتی و در هر زمانی اخراج کند».

ارائه خدمات عالی

ایجاد و حفظ شهرت از نظر ارائه خدمات عالی به بیماران، کلید رشد و کامیابی مطب یا کلینیک است.
موفقیت کسب‌وکار در آینده بر اساس رتبه کیفی امروز شما تعیین می‌شود. بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، تعریف بیمار از کیفیت خود خدمات، همچنین روش ارائه آن‌ها را در برمی‌گیرد. سوال: رتبه کیفی شما از 1 تا 10 چند است؟ از نظر کیفیت خدمات، کیفیت ارائه خدمات در چه جایگاهی نسبت به رقبا می‌گیرید؟

چهار سطح ارائه خدمات

برای هر کلینیک یا مطب چهار سطح ارائه خدمات به بیماران وجود دارد:

1. کسب رضایت بیمار

بیمارانی که از خدماتی که دریافت کرده اند رضایت دارند، کم‌ترین عامل بقای کلینیک به شمار می‌آیند. اگر فقط به راضی کردن بیماران اکتفا کنید، به مراجعه به سایر مطب ها و کلینیک ها هم تمایل نشان می‌دهند، کم‌ترین وفاداری را به شما دارند و به ندرت شما را به دیگران پیشنهاد می‌دهند.

 

مطالب مرتبط: جذب بیماران بیشتر برای پزشکان  Attract more patients for doctors

 

2. فراتر رفتن از انتظارات بیمار

یعنی وقتی کاری بیشتر از انتظارات بیمار و بیشتر از رقبا انجام می‌دهید تا خود را از آن‌ها متمایز کنید. فراتر رفتن از انتظارات بیماران حداقل کار لازم برای ارتقا مطب و کلینیک است. به یاد داشته باشید هر کاری که امروز برای فراتر رفتن از انتظارات بیماران انجام دهید، رقبا فردا از آن تقلید می‌کنند.

3. مشعوف کردن بیماران

یعنی وقتی به عرصه مراکز درمانی پیشرو قدم می‌گذارید؛ که کاری انجام می‌دهید که نه تنها از انتظارات بیماران فراتر است، بلکه آن‌ها را مشعوف می‌کند و لبخند خوشحالی را بر چهره‌هایشان می‌نشاند.
اغلب، مدیر ارشد پس از فروش با مشتری تماس می‌گیرد و شخصا به خاطر انتخاب این شرکت از او تشکر می‌کند. این یک راهکار ساده دیگر برای مشعوف کردن مشتریان و تشویق احساسی آن‌ها به خرید دوباره و دوباره از شما است.

4. شگفت‌زده کردن بیمار

یعنی وقتی کاری را انجام می‌دهید که بسیار فراتر از انتظارات بیمار و حتی فراتر از مشعوف کردن او است. در واقع طوری آن‌ها را شگفت‌زده می‌کنید که به دیگران هم می‌گویند و با دوستانشان درباره شما صحبت می‌کنند. و شما را به دیگران حتما پیشنهاد می دهند.

 

مطالب مرتبط: جذب بیماران بیشتر برای روانشناسان  Attract more patients for psychologists

 

پیگیری بعد از درمان

به عنوان مدیریت مرکز درمانی می‌توانید از انتظارات فراتر روید و با پیگیری‌های بعد از درمان، بیماران را مشعوف و شگفت‌زده کنید.

پیگیری موثر چهار عامل کلیدی دارد:

1. پس از مراجعه بیمار، تشریفات اداری را انجام دهید و کارها را با سرعت پیش ببرید.

2. بیمار را در جریان قرار دهید. اگر تاخیر یا مشکلی پیش آمد، فورا با او تماس بگیرید تا بداند چه روی داده است. اگر بیماران را در جریان قرار دهید، شرایط پیش آمده را درک می‌کنند و می‌پذیرند. اصل «عدم غافلگیری» را تمرین کنید.

3. بعد از درمان بیماران، یادداشت یا ایمیل تشکری ارسال کنید.  این کار روشی قدرتمند برای تشویق افراد به مراجعه مجدد به مطب یا کلینیک است.

4. اطمینان حاصل کنید که آخرین تماس بیمار با شما مثبت بوده است. آخرین تماس عمیق‌ترین اثر را به همراه دارد و بیشتر از همه در یاد آن‌ها می‌ماند. وقتی بیماری به شما مراجعه می کند، بیماران را با روی خوش بدرقه کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که هر کاری برای خوشحالی آن‌ها انجام خواهید داد.
از آن‌ها بخواهید هرگاه نگرانی یا سوالی داشتند با شما تماس بگیرند . این کارها بیماران را مشعوف و شگفت‌زده می‌کنند و باعث می‌شوند بارها و بارها نزدتان بیایند و به مطب شما مراجعه کنند.

 

مطالب مرتبط: تبلیغات کلینیک های درمانی  Advertising of medical clinics

 

 

ایجاد مزیت رقابتی یعنی به وجود آوردن یک ویژگی خاص و برتر نسبت به رقبا که معمولاً با استراتژی مدیریتی به دست می‌آیند. هر شخصی و در واقع هر کسب و کاری توانایی دستیابی به مزایای رقابتی را دارد و چیزی نیست که صرفاً در اختیار چند شخص خاص باشد. یعنی اگر شما مدیریت مطب یا کلینیک کوچک یا تازه تاسیس را بر عهده داشته باشید می توانید یک مزیت رقابتی خاص برای مطب یا کلینیک خود در نظر بگیرید.

ارتباط بین ایجاد مزیت رقابتی و استراتژی مدیریت مطب

مدیریت مطب یا کلینیک به عنوان رئیس مطب یا کلینیک شناخته می‌شود که اصلی‌ترین نقش را در تصمیم گیری مطب یا کلینیک بر عهده دارد. حتی اگر مدیریت مطب از سبک مدیریت دموکراسی هم استفاده کند، باز هم در نهایت باید تصمیم نهایی توسط او اتخاذ شود.

در طرف مقابل، مزیت رقابتی یک ویژگی منحصر به فرد است که مدیریت مطب یا کلینیک با توجه به شناخت نسبت به وضعیت خود، به آن رسیده است. 

حالا وقتی که این دو قطعه پازل را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که برای ایجاد مزیت رقابتی وجود استراتژی مدیریتی برای مدیریت مطب و کلینیک ضروری است. در واقع مدیریت مطب و کلینیک می‌تواند تصمیم بگیرد که قیمت محصولات خود را رقابتی کند یا در کنار آن‌ها از تکنولوژی‌های جدید و مدرن استفاده کنند. 

مدیریت مطب و کلینیک میتواند از چند مسیر متفاوت عبور کند تا برای کسب و کار خود یک مزیت رقابتی خاص به وجود بیاورد:

 

مطالب مرتبط: طراحی سایت برای دندان پزشکان  Website design for dentists

 

استراتژی هزینه محور

مدیریت هزینه برای یک مطب یا کلینیک بسیار مهم و حیاتی است و بعداً می‌تواند یک نقطه قوت نسبت به رقبا باشد.استراتژی هزینه محور به ما نشان می‌دهد که مدیریت کردن هزینه‌ها و دادن قیمت‌های رقابتی تا چه اندازه می‌تواند ما را نسبت به رقبا در سطح بالاتری قرار دهد.

برای ایجاد مزیت رقابتی می‌توان روی کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن قیمت محصول و خدمات متمرکز شد تا نسبت به رقبا عکس‌العمل بهتری نسبت به بازار داشته باشید.

استراتژی تمایز محور

بدون شک مسئله برندینگ و برندسازی متداول‌ترین روش برای تمایز یک مطب یا کلینیک نسبت به سایر مطب ها و کلینیک های دیگر است. مدیریت مطب و کلینیک با استفاده از روش استراتژی تمایز محور به دنبال یافتن یک قدرت یا استعداد اصلی در مطب یا کلینیک است که آن را در قالب برند خود معرفی کنند. در حقیقت، برند ابزاری برای معرفی کیفیت یک محصول یا خدمت است که ما قبلاً این کیفیت را در ذهن بیماران و مراجعین خود به وجود آورده‌ایم.

مهارت یا توانایی منحصر به فرد، بهانه خوبی برای ایجاد مزیت رقابتی است. پس استراتژی مدیریتی یک مطب یا کلینیک می‌تواند تمرکز بر روی برجسته سازی برند و قرار دادن آن در معرض دید بیماران و مراجعین باشد. 

جذب بیماران بیشتر برای دندان پزشکان   Attract more patients for dentists

 

 

مطالب مرتبط: طراحی سایت برای پزشکان   Website design for doctors

مطالب مرتبط: طراحی سایت برای دندان پزشکان  Website design for dentists

 

 

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 727
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 158
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 324
  • بازدید ماه : 3,228
  • بازدید سال : 22,418
  • بازدید کلی : 129,903